Waarom recruitmentmarketing essentieel is in de huidige arbeidsmarkt

Marketing

Heb jij ook problemen met het vinden van goed personeel? Kijk dan eens kritisch naar de acties die je onderneemt. In de huidige concurrerende markt is een simpel bericht op social media bijvoorbeeld niet genoeg. Je moet opvallen! Hoe je dat doet? Door de strategische inzet van recruitmentmarketing. In deze blog en ons webinar op 29 januari vertellen wij je er alles over.

Voorkom onnodige kosten

Ook in 2021 staat het vinden van goed personeel weer bovenaan het lijstje bij tal van organisaties. Lukt dit niet of niet op tijd, dan kan het gebeuren dat je omzet misloopt en je bedrijfsdoelen niet haalt. Ook kan het leiden tot een verloop in het personeelsbestand, doordat de druk toeneemt. Om dit te voorkomen worden regelmatig dure inhuurbureaus ingeschakeld, maar eigenlijk zou dit een laatste noodgreep moeten zijn. Veel slimmer is het om structureel aan de slag te gaan met recruitmentmarketing. Hiermee investeer je niet alleen in je zichtbaarheid en het binnenhalen van kandidaten, maar ook in het behoud van je personeel.

Wat is recruitmentmarketing?

Maar wat is recruitmentmarketing dan precies? Recruitmentmarketing is een strategie en tactiek om zoveel mogelijk goede kandidaten naar je toe te trekken, aan je te binden en zo lang mogelijk te behouden. Om dit doel te bereiken, zijn er verschillende middelen die je kunt inzetten. Denk aan je eigen website, sterke vacatureteksten, jobboards en natuurlijk social media. Afhankelijk van je doelgroep, bepaal je de middelen én de strategie. Want zonder een duidelijke strategie kost recruitmentmarketing meer geld dan dat het goede kandidaten oplevert.

Hoe zet je recruitmentmarketing in?

Om je strategie te bepalen, is het goed om eens denkbeeldig op de stoel van de sollicitant te gaan zitten en je eigen sollicitatieproces te doorlopen. Wat valt je op? Wordt de vacature uitnodigend aan jou verkocht? Kan je eenvoudig solliciteren of moet je lange formulieren invullen? Door de potentiële kandidaat altijd in je achterhoofd te houden, ben je bewust met recruitmentmarketing bezig.

Om je op weg te helpen, hebben we alvast twee tips voor je:

1. Zorg voor een vloeiend sollicitatieproces

Het is belangrijk dat je een goede indruk maakt bij sollicitanten. Het moet voor hen duidelijk zijn wie jij bent als organisatie en waarom zij bij jou zouden moeten solliciteren. Maak het sollicitatieproces daarnaast niet onnodig ingewikkeld. Dit betekent bijvoorbeeld dat de vacaturepagina niet verstopt is op je website en dat kandidaten met één druk op de knop kunnen solliciteren. Dit voorkomt ook dat de kandidaat afhaakt bij stappen die helemaal niet noodzakelijk zijn.

2. Wees creatief en compleet in je teksten

Voor vacatureteksten geldt: wees compleet en creatief. Binnen 30 seconden beslist de potentiële kandidaat of de vacature interessant genoeg is om helemaal te lezen. Vertel duidelijk wat jij van de kandidaat verwacht, maar ook wat de kandidaat van jou kan verwachten. Een goed voorbeeld is deze vacature van Bol.com. De teksten zijn duidelijk en je weet precies waarom de baan juist wel of niet geschikt is voor jou. Je weet waar je komt te werken, wat je gaat verdienen en welke werkzaamheden je gaat uitvoeren. Onderaan de pagina kan je gelijk je gegevens invullen en solliciteren.

Wil je nog meer tips die ervoor zorgen dat de ideale kandidaat jou wél weet te vinden? Meld je dan nu kosteloos aan voor de webinar van vrijdag 29 januari 2021, gegeven door onze Marketing Manager B2E Wesley Krippendorf.

26
februari
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Storytelling | Zo zet je een krachtig bedrijfsverhaal neer!'

vrijdag 26 februari 2021 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63