Sales en marketing, pak sámen verantwoordelijkheid!

Marketing - Strategie

Het genereren van leads is voor B2B-bedrijven in het MKB nog steeds de grootste uitdaging. En nu events, beurzen en congressen zijn weggevallen door Covid-19, staat dit nog verder onder druk. Er zijn bedrijven die hier antwoord op proberen te geven door in één keer vol in te zetten op online webinars, content marketing of andere cross mediale campagnes. Maar vaak kijken ze niet opnieuw naar hoe hun leadgeneratieproces is ingericht. Zonde, want daar liggen veel kansen! Als marketingbureau voor vastberaden ondernemers zien wij natuurlijk graag dat jij die kansen pakt. Dus schreven we een ‘longread’ en verschillende blogs om onze visie met je te delen. Dit is blog nummer één uit de reeks ‘een nieuwe kijk op B2B-leadgeneratie’.

Invloedrijke trends van de afgelopen decennia

Marketing die te weinig leads aanlevert en sales die de leads niet goed opvolgt. Dit soort verwijten horen we regelmatig bij potentiële klanten. Vaak heeft dat te maken met een aantal trends van de afgelopen decennia. Eén van die trends is de opkomst van inbound marketing: met goed vindbare en relevante content voor een specifieke doelgroep verzamel je contactgegevens van potentiële klanten. Vervolgens zet je die met marketing automation (lead nurturing) om naar een sales qualified lead (SQL). De tweede trend is social media. Die zijn, ook zakelijk gezien, niet meer weg te denken vandaag de dag. Maar zijn ze echt de belangrijkste instrumenten, de oplossing voor iedere behoefte?

B2B marketeers en hun tunnelvisie

Wij geloven ook dat goede content en aanwezig zijn op sociale media onderdeel uit moeten maken van je marketingstrategie. Maar wat niet iedereen lijkt te beseffen, is dat door deze trends veel B2B marketeers in een tunnelvisie terecht zijn gekomen. Zolang je maar blijft zenden en actief bent op sociale media ben je succesvol. Ze zijn te veel gaan geloven in marketingmiddelen en lijken steeds minder te beseffen dat marketing niets anders is dan producten en diensten op een dusdanige manier onder de aandacht brengen dat het omzet oplevert. En met name dat laatste vinden veel B2B marketeers de verantwoordelijkheid van sales.

Sales is net zo schuldig

Sales heeft deze trends in eerste instantie van een afstand bekeken, maar later meer dan omarmd. Als marketeers zijn wij geen sales professionals, maar horen natuurlijk de geluiden dat cold calling niet meer werkt en dat sales mensen met name warme leads willen. En die verantwoordelijkheid (de warme lead) ligt volgens veel salesmensen volledig bij marketing. Zo ontstaat er een impasse waar je zonder omdenken niet uit komt. Hoe doorbreek je dit?

Kleine verandering met grote impact

Er is geen eensluidend antwoord op deze vraag. En per situatie zal het antwoord ook verschillen. Maar wij zien marketing- en salesprocessen verbeteren door het doorvoeren van een aantal kleine veranderingen. Eén van de belangrijkste veranderingen is om elke B2B-marketingstrategie te beginnen met het samenstellen van een kwalitatieve saleslijst. En geen saleslijst met algemene bedrijven in een specifieke doelgroep. Nee, saleslijsten met bedrijfsnaam, contactpersoon en type functie. Door alleen deze stap al te zetten zorg je ervoor dat sales vroeg in het marketingproces aanhaakt. En dat marketing helder heeft voor welk type bedrijven en contactpersonen ze überhaupt marketing moeten doen. Hiermee zet je het marketingmiddel niet centraal, maar uiteindelijk je nieuwe klant en daarmee ook de omzet.
De tip van de dag? Maak een kwalitatieve saleslijst en doe dat in overleg met sales en marketing. Het gaat een boost geven aan de samenwerking én je resultaten!

Wil je meer lezen over onze kijk op B2B-leadgeneratie? Download dan onze longread, of neem contact met ons op! Want als er iemand is die we graag helpen, dan is het wel een vastberaden ondernemer.

04
december
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Een nieuwe kijk op B2B leadgeneratie'

vrijdag 04 december 2020 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63