NEVER WASTE A GOOD CRISIS – Over hoe je een sterk merk bouwt.

Identiteit - Strategie

Never waste a good crisis. Vandaag zijn die woorden actueler dan ooit. En ook in deze crisis liggen er kansen. In deze blog behandelen we een thema, dat je helpt om als bedrijf sterk door én beter uit deze crisis te komen: identiteit. Jouw unieke verhaal. Waarom dat zo belangrijk is? Dat vertel ik je in deze blog.

Onderscheidend vermogen

Staat de klant bij jouw bedrijf ook al zo centraal? Is je service geweldig? En is de kwaliteit altijd top? Gefeliciteerd! Met die beloften sluit je aan in een lange colonne van bedrijven die exact hetzelfde beloven! En dat is precies wat je niet wilt. Uiteindelijk wil je als ondernemer dat jouw bedrijf zo bekend is, dat wanneer je de naam hoort iedereen weet wat je doet. En daarvoor hoef je echt niet het reclamebudget te hebben van een multinational. Ook als MKB-bedrijf is het mogelijk om een sterk merk te bouwen. Zelfs in een sterk concurrerende markt. Wat je nodig hebt is onderscheidend vermogen.

“onderscheidend vermogen: het vermogen om anders te zijn dan je concurrenten.”

Hoe je een sterk merk bouwt: de basis

Om de basis te leggen voor een sterk merk, ga je terug naar de basis: jouw passie voor je werk en hoe het ooit begon. Want waarom startte je jouw onderneming ooit? Wat wakkerde het vuur aan? Wat vind jij het mooiste aan je werk? Als je die vragen beantwoord hebt, ga dan op zoek naar de kijk van anderen op jouw bedrijf. Wat vinden je klanten van jou? Waarom zijn ze klant? En raden ze je weleens aan bij anderen? Als je jouw passie en hun visie op jouw bedrijf bij elkaar brengt, heb je al een aardig compleet beeld van jouw merk.

Stap niet in de valkuil

Sterke merken zijn echt en authentiek en communiceren vanuit hun passie. (Potentiële) klanten voelen dat. Dus voordat je nadenkt over productproposities zet je eerst jouw passie en die van jouw klanten centraal. Stap niet in de valkuil om direct een commercieel verhaal te vertellen. Natuurlijk is dat belangrijk, maar daar zit jouw drive niet. Daarmee inspireer je mensen niet.

Wees vastberaden, vertel vanuit jouw passie

Om altijd een sterk verhaal te vertellen, vanuit jouw passie als een krachtig merk, is het belangrijk dit vast te leggen in woord en beeld. Wij doen dat in de vorm van een identiteitsboek. Daarin leg je de basis voor al je communicatie. Zowel intern als extern, van je website tot brochures en social media. Wees daarin vastberaden. Zorg dat je eenheid uitstraalt in al je communicatie, want dat is wat sterke merken doen. Nog een laatste tip: wees jezelf. Dat houd je het langst vol. Sterke merken zijn echt, ook in tijden van crisis!

03
juli
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Hoe je sales perfect laat aansluiten op marketing'

vrijdag 03 juli 2020 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63