Merkidentiteit, dé basis voor effectief design

Identiteit - Strategie

Is een design goed, omdat het mooi is? Of zijn er andere voorwaarden waaraan een effectief design moet voldoen? Het antwoord is natuurlijk: allebei. Wij vinden het belangrijk dat iets mooi is en voldoet aan de conventies die wij als mensen daarover hebben. Maar als marketeers vinden wij het nog belangrijker dat een design communiceert wat het moet communiceren. En bovendien dat we altijd hetzelfde verhaal vertellen. Want consistentie is nu eenmaal cruciaal. In deze blog delen we drie belangrijke elementen uit onze werkwijze om te komen tot een krachtig design, waarmee je de boodschap van jouw merk visualiseert én aan je doelgroep communiceert.

1. De brandguide als basis voor ieder design

Om tot een krachtig design te komen dat de waarden van een merk visualiseert, willen we natuurlijk eerst weten wat het merk precies inhoudt. Kortom: wát moeten we eigenlijk visualiseren? Daarvoor werken we bij uw Business Online met een effectieve methode, die begint met het opstellen van een brandguide. Daarin staan allerlei eigenschappen en onderscheidende elementen die een merk maken wat het is, zoals een merkkarakter, merkwaarden, een waardepropositie en een pay-off. Door een merk op deze manier te ‘funderen’ weten we wat we gaan vertellen en kunnen we alle designs die ooit gemaakt worden herleiden tot deze stevige basis.

2. Je merkkarakter en de ‘persoonlijke touch’ van design

Mensen zijn sociale wezens. We maken een inschatting van onze gesprekspartners en verbinden daaraan verwachtingen. Zo werkt dat ook wanneer we zakendoen. Alleen doen we meestal zaken met bedrijven en die zijn vaak complexer en bestaan uit meer dan één persoon. Daarom is het belangrijk om een bedrijf een duidelijk karakter te geven, een merkkarakter. Klinkt dit nog een beetje vaag? Denk dan bijvoorbeeld aan een aantal automerken: Volvo, Audi en Alfa Romeo. Alle drie maken ze auto’s, en toch hebben we bij ieder merk een andere beleving, een ander gevoel. Zo is Volvo een typische beschermer, Audi een specialist en Alfa Romeo een avonturier. Doordat ze zo’n eigen en duidelijk karakter hebben, begrijpen wij ze. We maken ze als het ware tot personen, waarmee we een band kunnen opbouwen.

3. De vertaling van theorie naar de praktijk

Nu weten we dus dat er allerlei dingen invloed hebben op het neerzetten van een effectief design. Maar hoe vertaalt zich dat naar de praktijk? Dat gebeurt bijvoorbeeld door het kiezen van de juiste kleuren. Daarover zijn vele studies gedaan. Iedere kleur vertelt een verhaal, of veroorzaakt een bepaalde emotie bij degene die hem ziet. Dat geldt ook voor vormen en typografieën. Door de juiste samenstelling van vorm, kleur en typografie, kun je dus een compleet verhaal vertellen, zonder dat je daarvoor woorden hebt gebruikt. Zo realiseer je dus vanuit merkidentiteit een effectief design. En omdat wij dat ook nog aanvullen met storytelling in woord en bijvoorbeeld fotografie of video, krijg je een krachtige, consistente mix, van instrumenten om jouw verhaal te vertellen. Allemaal ontwikkeld vanuit een krachtige basis: de merkidentiteit.

Wil je daar meer over weten? Volg dan onze webinar “Merkidentiteit, dé basis voor effectief design” op 6 november. Of neem vrijblijvend contact met ons op!

06
november
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Merkidentiteit, dé basis voor effectief design'

vrijdag 06 november 2020 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63