In 5 stappen naar een perfecte samenwerking tussen sales en marketing

Marketing - Strategie

Levert marketing te weinig goede leads aan? En volgt sales de leads van marketing niet goed op? Dit soort verwijten gaan regelmatig over en weer tussen de afdelingen sales en marketing. Zonde, want een goede samenwerking zorgt voor een boost van je upsells én je new business proces. Maar hoe zorg je ervoor dat je marketing gaat zien als ‘sales op de lange termijn’? En hoe voelt de sales-afdeling dat marketing onmisbaar is voor het behalen van goede resultaten? In deze blog delen we vijf stappen om de perfecte samenwerking tussen sales en marketing te realiseren!

Stap 1. Een goede saleslijst

Begin bij de basis. Zorg dat de salesafdeling een kwalitatieve saleslijst opstelt met zo’n 250 bedrijven waar ze dit jaar aan tafel willen komen. De hunters in je organisatie staan nu centraal: zij bepalen de kansen per bedrijf voor new business en selecteren die bedrijven die perfect passen in het profiel dat je hebt gemaakt.

Stap 2. Breng alle touchpoints samen in kaart

Bepaal op basis van de leadlijst samen de strategie. Breng alle contactmomenten (de touchpoints) voor zowel sales als marketing in kaart en creëer daarin overzicht. Wat je wilt is namelijk niet 2 keer voorbijkomen bij 1000 bedrijven, maar 10 keer bij de 250 geselecteerde bedrijven. Tijdens deze stap denk je samen na over de invulling van de touchpoints en hoe je de bedrijven gaat benaderen. Wees daarin creatief en werk goed samen! Zorg bij de contactmomenten bijvoorbeeld voor een goede afwisseling tussen sales en marketing.

Stap 3. Zorg voor structuur

Als het creatieve proces van de strategie is afgerond, ga je alles vastleggen en ontsluiten vanuit je CRM. Daardoor heb je controle over alle data vanuit de touchpoints en weet je precies wie zich waar bevindt in je funnel. Hiervoor kun je verschillende tools en instrumenten gebruiken, zoals sharpspring en lead scoring.

Stap 4. Werk gefaseerd, niet alles tegelijk

Hoe ga je goed van start en houd je controle over het proces? Door te werken met clusters. Doe niet alles tegelijk, maar begin met een deel van de saleslijst en werk die gedegen af.
Breng in kaart welke resultaten je haalt per touchpoint en met welke activiteit je die behaald hebt. Zorg dat marketing en sales gedurende dit proces in goed contact zijn en informatie delen. Zo weet je precies welke content wanneer nodig is en waar actuele kansen zich voordoen.

Stap 5. Optimalisatie

Met alle informatie uit het eerste cluster ga je terug naar de basis. Alle leringen uit die eerste cyclus neem je mee naar de volgende ronde, zodat je nog gerichter kunt werken en samen betere resultaten zult behalen.

Door deze werkwijze haal je meer uit je sales- en marketinginspanningen én ontstaat er flow en samenhang in en tussen de teams. En goede resultaten zorgen voor nog betere resultaten.

Meer weten? Schrijf je dan in voor onze webinar ‘Hoe je sales perfect laat aansluiten op je marketing’! Of neem contact met ons op.

06
november
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Merkidentiteit, dé basis voor effectief design'

vrijdag 06 november 2020 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63