In 5 stappen meer resultaat uit je website!

Strategie - Website

Je hebt een nieuwe website, maar hij levert niet op wat je ervan had verwacht. En dat terwijl hij kostbaar was, zowel in financieel opzicht als in de tijd die je erin hebt gestoken. Wat nu? En ook niet onbelangrijk: hoe kun je zoiets voorkomen? Afhankelijk van de doelstelling van je website kun je verschillende conversies inbouwen. Wil je dat iemand contact opneemt? Of een whitepaper downloadt? Wil je dat de bezoeker direct iets aanschaft in je webshop? Iedere keer dat een door jou gesteld doel bereikt wordt, noemen we een conversie. In deze blog geven we je vijf concrete tips om de conversie en dus het resultaat van je website te verhogen.

1. Denk vanuit strategie

Een website wordt ten onrechte vaak gezien als doel. Een website is een middel om je doel te bereiken. Dat doel kan informeren zijn, leads genereren, verkoop stimuleren, directe verkoop genereren of het versterken van je branding en customer experience. Maak daarom het hoofddoel helder en ontwikkel een strategie om dat te bereiken. Dat hoofddoel noemen we de toptaak. Door een website als middel in te zetten in de marketingstrategie, gericht op die toptaak, ontstaat een functie voor zowel de content als het design. De toptaak is te allen tijde leidend in het ontwikkelen van de website.

2. Maak de flow inzichtelijk

De flow van een website is een volledige uitwerking van de paden waarover de gebruiker door de website kan navigeren. Zo’n uitgewerkte flow zie je in de afbeelding hiernaast. Door deze flow vooraf inzichtelijk te maken, worden niet alleen de te ontwikkelen pagina’s duidelijk, maar is het ook mogelijk om prioriteiten te stellen met betrekking tot de toptaak. Het dwingt je namelijk om kritisch te kijken naar iedere pagina en direct te bepalen of deze bijdraagt aan de toptaak. Met andere woorden: door vooraf vanuit de strategie de flow uit te werken, zie je precies welke stappen en pagina’s bijdragen aan het realiseren van de gewenste conversie.

3. Focus op user centred design

Een gebruiksvriendelijke website verhoogt de kans op conversie. Maar hoe weet je of je website gebruiksvriendelijk is? Door vooraf de doelgroep te bepalen en hier met design en content op in te spelen. Oudere mensen zullen bijvoorbeeld sneller gebaat zijn bij beperktere keuzevrijheid, terwijl dit voor een jongere doelgroep heel anders kan zijn. Maak daarom keuzes vanuit de in stap 1 bepaalde strategie en zorg dat je website gebruiksvriendelijk is voor jouw doelgroep.

4. Vergeet de formulieren niet

Formulieren in de website zijn erg belangrijk, maar worden vaak vergeten in het designproces. Waarom ze zo belangrijk zijn? Hier vindt veelal de daadwerkelijke interactie met de gebruiker plaats. Zorg er daarom voor dat formulieren (wederom in lijn met doel, doelgroep en strategie) in het ontwerp opgenomen worden en duidelijk zijn. De gebruiker wil weten waar hij aan toe is en zit niet te wachten op verwarrende dropdown menu’s. Alle afleiding of overvragen kan leiden tot het wegklikken van je website. Werk daarom in kleine stapjes en vraag alleen het hoognodige. Zo zorg je dat je formulier ook echt wordt ingevuld en dat je website converteert.

5. Meet en pas aan waar nodig

Ongeacht de vuistregels en tips voor het design en de content van je website, menselijk gedrag blijft onvoorspelbaar. Meet daarom wat er gebeurt en pas aan waar nodig. Met alle tools en instrumenten die je vandaag de dag kunt inzetten om het websitebezoek te analyseren, kun je constant bijsturen en daarmee je conversie maximaliseren.

Wil jij meer weten over een goed converterende website?

Schrijf je hier in voor onze Kennissessie op 21 februari 2020! Daar vertelt onze webdesign specialist Vincent je alles wat je weten moet over een goed converterende website. En natuurlijk kun je meteen al je vragen stellen!

12
juni
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Webinar Fotografie – Kijken door het oog van de klant'

vrijdag 12 juni 2020 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63