In 5 stappen jouw bedrijfsverhaal krachtig neerzetten met storytelling!

Marketing - Strategie

Storytelling wordt vaak gebruikt in marketing. Maar wat is het precies? En waarom is het zo belangrijk? Volgens verschillende wetenschappers die zich bezighouden met storytelling, het vertellen van verhalen dus, is de verhaalvorm overtuigender en effectiever dan het simpelweg presenteren van feiten. Feiten zijn ‘nietszeggend’ en niet boeiend. Je luisteraar zal ze dan ook snel weer vergeten. Van oudsher hebben wij een cultuur waarin we verhalen overdragen. Vroeger door ze te vertellen, of te tekenen. Later door te schrijven en boeken te drukken. Vandaag de dag zijn er legio mogelijkheden om verhalen over te dragen. Maar welk verhaal dan? En hoe doe je dat effectief? Dat vertel ik je in deze blog in 5 eenvoudige stappen.

Stap 1. De opbouw van een krachtig en effectief verhaal: de reis van de held

Een goede opbouw is een voorwaarde voor ieder goed verhaal. En hoe leer je hoe je een goed verhaal opbouwt? Kijk naar een willekeurige film. Die zal hoogstwaarschijnlijk deze structuur hebben: De held begint zijn reis, komt in een reeks van gebeurtenissen die we ‘conflicten’ noemen, en leert van die conflicten nieuwe dingen, overwint daardoor de uitdagingen en komt als een nieuw mens terug in de bekende wereld.

Stap 2. De held, het incident en het conflict

Maar wie is dan die held? Wat is het incident in mijn bedrijf? Ik wil helemaal geen incidenten. En ook geen conflicten! Dat snap ik. Daarom een voorbeeld: iemand werkte al een aantal jaren bij een IT-bedrijf dat iedere klantvraag aangreep om hun eigen technologieproduct te verkopen. Dat leidde tot falende projecten bij klanten, maar toch ging men ermee door. Dus besloot die medewerker een eigen bedrijf op te richten, waarmee hij het helemaal anders ging doen: hij zou altijd mensen op de eerste plek zetten en technologie op hun behoefte laten aansluiten. ‘Hij’ is de held, ‘het moment dat hij het zat was’ het incident en ‘het helemaal anders doen’ is het conflict.

Stap 3. Het bedrijfsverhaal: je diepste drijfveren

Zoom uit en kijk naar de geschiedenis van jouw bedrijf. Waarom begon het? Wat was het gat in de markt dat jouw bedrijf vulde? Of wat was jouw frustratie, jouw reden om het helemaal anders te doen? Die diepste drijfveren zijn de kern van jouw verhaal. Daar zit emotie, passie. En dat is waarmee je mensen kunt inspireren. Onderzoek dus wat die drijfveren zijn, want daarmee vertel jij jouw krachtige bedrijfsverhaal het best.

Stap 4. Het merkkarakter

Het merkkarakter is een instrument dat wij op de branding afdeling van UBO veelvuldig gebruiken. Net gingen we in op structuur en inhoud, maar ook door het karakter van het merk te kennen kun je beter begrijpen wat je wilt vertellen. En dat heeft heel veel implicaties voor de manier waarop je een verhaal vertelt. Ben je bijvoorbeeld een avonturier, een specialist of een beschermer? Of een mix van twee karakters? Via deze link kun je ons e-book ‘Merkkarakters’ downloaden waarin je hier meer over kunt lezen.

Stap 5. De finesses: tone-of-voice en woordgebruik

Dan zijn we al een heel eind onderweg met het opbouwen van jouw verhaal. Zo ver dat we gaan beginnen met de afwerking. Het merkkarakter is daarin heel bepalend. Voor de tone-of-voice en woordgebruik, bijvoorbeeld. Een specialist zal namelijk meer geneigd zijn als autoriteit te spreken én meer vakjargon te gebruiken. Een verzorger zal meer ‘zachte’ taal gebruiken en heel mensgericht spreken.

Zo zie je dus dat op ieder niveau van het verhaal instrumenten en vormen spelen die bijdragen aan het effectief en krachtig neerzetten van jouw verhaal. Zolang je de juiste elementen maar selecteert.

Vind je dit interessant? Schrijf je dan in voor mijn webinar Storytelling | Zo zet je een krachtig bedrijfsverhaal neer! op 26 februari!

Of download het e-book ‘Merkkarakters’

26
februari
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Storytelling | Zo zet je een krachtig bedrijfsverhaal neer!'

vrijdag 26 februari 2021 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63