On
Terug naar overzicht

IN 5 STAPPEN JOUW BEDRIJFSVERHAAL KRACHTIG NEERZETTEN MET STORYTELLING

Storytelling. Iets wat vaak wordt gebruikt in marketing. Maar wat is het precies? En waarom is het zo belangrijk? Volgens verschillende wetenschappers die zich bezighouden met storytelling, het vertellen van verhalen dus, is de verhaalvorm overtuigender en effectiever dan het simpelweg presenteren van feiten. Feiten zijn ‘nietszeggend’ en niet boeiend. Je luisteraar vergeet ze dan ook snel weer. Van oudsher kennen wij een cultuur waarin we verhalen overdragen. Vroeger door ze te vertellen, of te tekenen. Later door te schrijven en boeken te drukken.

 

Vandaag de dag zijn er enorm veel mogelijkheden om verhalen over te dragen. Maar welk verhaal dan? En hoe doe je dat effectief? 5 eenvoudige stappen geven jou het antwoord.

5 STAPPEN

1.

De opbouw van een krachtig en effectief verhaal: de reis van de held

Een goede opbouw is een voorwaarde voor ieder goed verhaal. Hoe je dat doet? Kijk naar een willekeurige film. Die kent hoogstwaarschijnlijk deze structuur: de held begint zijn reis, komt in een reeks van gebeurtenissen die we ‘conflicten’ noemen, en leert van die conflicten nieuwe dingen, overwint daardoor de uitdagingen en komt als een nieuw mens terug in de bekende wereld.

2.

De held. Het incident. Het conflict

Maar wie is dan die held? Wat is het incident in mijn bedrijf? Ik wil helemaal geen incidenten. En ook geen conflicten! Dat snappen wij. Daarom een voorbeeld: iemand werkte al een aantal jaren bij een IT-bedrijf dat iedere klantvraag aangreep om hun eigen technologieproduct te verkopen. Dat leidde tot falende projecten bij klanten. Toch ging men ermee door. Dus besloot die medewerker een eigen bedrijf op te richten, waarmee hij het helemaal anders ging doen: hij zou altijd mensen op de eerste plek zetten en technologie op hun behoefte laten aansluiten. ‘Hij’, is de held. ‘Het moment dat hij het zat was’, het incident. En ‘het helemaal anders doen’, is het conflict.

3.

Het bedrijfsverhaal: je diepste drijfveren

Zoom uit en kijk naar de geschiedenis van jouw bedrijf. Waarom begon het? Wat was het gat in de markt dat jouw bedrijf vulde? Of wat was jouw frustratie, jouw reden om het helemaal anders te doen? Die diepste drijfveren zijn de kern van jouw verhaal. Daar zit emotie, passie. En dat is waarmee je mensen kunt inspireren. Onderzoek dus wat die drijfveren zijn, want daarmee vertel jij jouw krachtige bedrijfsverhaal het best.

4.

Het merkkarakter

Het merkkarakter. Een instrument dat wij op de branding afdeling van UBO veelvoudig gebruiken. Want ook door het karakter van het merk te kennen, begrijp je beter wat je wilt vertellen. En dat heeft heel veel implicaties voor de manier waarop je een verhaal vertelt. Ben je bijvoorbeeld een avonturier, een specialist of een beschermer? Of een mix van twee karakters?

5.

De finesses: tone-of-voice en woordgebruik

Het is tijd voor de afwerking. Het merkkarakter is daarin heel bepalend. Voor de tone-of-voice en woordgebruik, bijvoorbeeld. Een specialist is namelijk meer geneigd als autoriteit te spreken én meer vakjargon te gebruiken. Een verzorger gebruikt meer ‘zachte’ taal en spreekt heel mensgericht.

 

Zo zie je dus dat op ieder niveau van het verhaal, instrumenten en vormen spelen die bijdragen aan het effectief en krachtig neerzetten van jouw verhaal. Zolang je de juiste elementen maar selecteert.

Contact-BuildBrands

CONTACT
OPNEMEN

 

Vind je dit interessant? Neem hier contact met ons op of bekijk de mogelijkheden die onze filmstudio te bieden heeft voor jouw storytelling.