In 3 stappen naar een conversiegerichte Google Ads-campagne

Marketing - Strategie

Hoe kom ik bovenaan te staan in Google? Dit is een vraag die we vaak krijgen. Eén van de tools die je daarvoor in kunt zetten is Google Ads: het online advertentieprogramma van Google. Het lijkt wellicht heel simpel, betalen om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen, maar zo eenvoudig is het niet. En bovendien levert alleen ‘bovenaan staan’ je ook niks op. Het draait uiteindelijk om de conversie. In deze blog delen we daarom drie tips voor een conversiegerichte Google Ads-campagne. Met een duidelijk plan is het namelijk een hele krachtige marketingtool!

Zo start je met Google Ads

Voor veel ondernemers is een investering in Google Ads best spannend. Afhankelijk van je campagne kan de investering maandelijks flink oplopen, zeker als je niet precies weet waar je op moet letten. Het klinkt namelijk heel aantrekkelijk om te adverteren op mensen die al op jouw product of dienst zoeken, maar hou in gedachten dat mensen niet alleen zoeken om een aankoop te doen. De uitdaging is om aankoopgerichte zoekwoorden te vinden en te benutten. Je verkoopt bijvoorbeeld knalgele sneakers met roze accenten. Wil je dan gevonden worden op het zoekwoord ‘schoenen’? De kans is groot dat het overgrote deel niet op zoek is naar de opvallende schoenen die jij verkoopt. Je kan dan beter kiezen voor een specifieker zoekwoord met minder zoekvolume, bijvoorbeeld ‘gele sneakers’, of nóg beter: richt je op zoekers met een aankoopintentie door het zoekwoord ‘gele sneakers kopen’ toe te voegen.

1. Doe een uitgebreid zoekwoordenonderzoek
Om hoog te scoren in Google, en te sturen op conversie(!), is het het belangrijkst om relevant te zijn voor je doelgroep en je advertenties af te stemmen op de zoekopdrachten die ze doen. Begin daarom altijd met een zoekwoordenonderzoek. Denk hierbij vanuit je doelgroep. Jij weet hoe jouw producten en diensten heten, maar misschien gebruikt een klant wel eenvoudigere woorden in plaats van jargon. Dit onderzoek voer je uit in de gratis zoekwoordenplanner van Google Ads. Begin met vijftien tot twintig bredere zoekwoorden om er vervolgens meerdere exacte zoekwoorden uit te filteren. De planner geeft je hiervoor ook suggesties. Let onder andere op het zoekvolume en de prijs per klik. Als één klik 9 euro kost, bedenk dan of dat de investering waard is of dat je beter een alternatief zoekwoord kunt gebruiken.

2. Richt je campagnes goed in
Het is belangrijk om een goede campagnestructuur aan te houden. Koppel iedere campagne aan een duidelijke categorie, een specifiek product of een dienst. Onder iedere campagne maak je verschillende advertentiegroepen aan, denk aan varianten op de oorspronkelijke dienst die je onder de aandacht wil brengen. Een voorbeeld. Stel je bent een internationaal verhuisbedrijf. ‘Internationaal verhuisbedrijf’ is dan je campagnenaam. Daaronder ga je specificeren met advertentiegroepen, bijvoorbeeld ‘internationaal verhuizen’ of ‘verhuizen naar het buitenland’. Daarnaast stel je op de website conversiedoelen in om het succes te meten. Zorg dat er een bedankpagina is met daarop een trackingcode, zodat je precies kunt zien of campagnes goed werken.

3. Blijf continu optimaliseren
Het bijhouden van de conversies is het uitgangspunt voor optimalisatie. Welke zoekwoorden resulteren in conversie? In de praktijk zal je vaak zien dat de zoekwoorden die je in het begin geselecteerd hebt uiteindelijk nog te breed zullen zijn. Op het moment dat de campagnes draaien, zal je dus continu moeten blijven optimaliseren. Bekijk via welke zoekwoorden mensen op jouw website terechtkomen en bepaal in hoeverre die relevant zijn. Zo kun je zoekwoorden uitsluiten en wellicht nieuwe toevoegen. Je komt er steeds beter achter hoe jouw doelgroep zoekt en hoe je dus relevant blijft met jou campagnes.

Benieuwd hoe je zoveel mogelijk relevante bezoekers bereikt zonder onnodig hoge kosten? Schrijf je dan nu in voor het webinar ‘Sturen op conversie met slimme Google Ads’ op vrijdag 4 september.

02
oktober
Meld je aan voor de UBO kennissessie.

'Succesvol met videomarketing'

vrijdag 02 oktober 2020 11:00
UW BUSINESS ONLINE
ONLINE

Meer blogs

Van klant naar ambassadeur als leadgeneratiestrategie5 touchpoints die jouw customer journey snel persoonlijk maken5 redenen om jouw customer journey in kaart te brengen

Menu

  • Home
  • Over UBO
  • Cases
  • Vacatures

Voor vastberaden
ondernemers.

Contact

Amersfoortseweg 28
3751 LK, Bunschoten-Spakenburg

Econtact@uwbusinessonline.nl
T030 700 97 63