On
Terug naar overzicht

HOE ONTWIKKEL IK EEN UNIEKE PRODUCT
PROPOSITIE?

Elk jaar vinden er verschillende ICT-events plaats, waar veel nieuwe producten, diensten én kansen worden besproken. Wellicht overweeg je om één van die nieuwe producten of diensten aan te bieden aan jouw klanten. Maar of dit ook een goede keuze is? En hoe je dit aanpakt? Wij geven jou drie stappen helpen om tot een unieke productpropositie komen.

UBO-blogbeeld-productpropositie

LOKAAL
ICT BEDRIJF

Als voorbeeld pakken we een lokaal ICT bedrijf, met als product de ‘24/7 meldkamer’. Het werkt als volgt: wanneer er een alarm afgaat in jouw bedrijfspand, krijg je een melding op je telefoon, zodat je weet dat er zich iets afspeelt in jouw bedrijfspand.

3 STAPPEN

1.

Onderzoek je doelgroep

De start van een unieke productpropositie, is het in kaart brengen van je doelgroep. Je begint bij je huidige klanten. Welke klanten nemen al diensten af, en hebben interesse in het nieuwe product dat jij gaat aanbieden? Houdt een onderzoek binnen de doelgroep. Hierin stel je specifieke vragen over het product dat je gaat aanbieden.

 

We pakken het bovenstaande voorbeeld erbij (24/7 meldkamer). Wanneer we deze dienst gaan aanbieden, kijken we direct welke klanten al beveiligingsdiensten afnemen. Deze klanten benaderen we als eerste. De overige klanten sturen we een enquête toe met als doel achterhalen of zij eventueel interesse hebben in het nieuwe product. Is de conclusie positief? Dan gaan we de dienst 24/7 meldkamer afnemen.

2.

Duidelijke marketingboodschap

Hoe zet je jouw product in de markt? Met een duidelijke marketingboodschap is het makkelijker om jouw (potentiële) klanten te overtuigen. Kijk allereerst naar de ‘problem & solution’ van het product dat je wilt aanbieden. Welk probleem van jouw klant los je op met jouw product? Of wat is nou de toegevoegde waarde van het product? Zorg er daarna voor dat je een marketingboodschap hebt die jouw klanten herkennen. Vertel geen technisch verhaal. Licht juist de oplossingen van het product uit.

 

In het geval van het lokale ICT bedrijf lossen wij een beveiligingsuitdaging voor klanten op. 24/7 meldkamer zorgt ervoor dat zij altijd op de hoogte zijn wanneer er wat gebeurt in hun bedrijfspand. Een marketingboodschap voor dit product is: Wil jij ook 24/7 veiligheid voor je bedrijfspand, al je alarmsystemen checken op je telefoon en een melding wanneer er een alarm afgaat in jouw bedrijf? Bekijk hier ons product!

3.

Product branding

Heb je jouw product afgenomen bij een leverancier? Start dan met het ‘branden’ van het product! Maar vergeet niet dat concurrenten hetzelfde product kunnen afnemen. Zorg daarom dus dat je jouw product white label inkoopt. Je kunt vervolgens het product zelf “branden” met eigen naam, logo en huisstijl.

 

In het geval van het lokale ICT bedrijf kunnen we andere beveiligingsdiensten, die we al aanbieden bij huidige klanten, bij elkaar in één pakket doen. Om dit pakket vervolgens aan te bieden te onder een eigen naam (IT Security Package), met een eigen logo en huisstijl. Zo zorg je ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten.

Contact-BuildBrands

CONTACT
OPNEMEN

 

Het ontwikkelen van een unieke productpropositie is zo simpel nog niet. Wij helpen jou hierbij. Neem hier contact met ons op.