GSHOCK icoon blauw
Terug naar overzicht

G-SHOCK

G-SHOCK verovert de Nederlandse markt dankzij krachtige branding campagnes: jouw merk, ons kompas

Merken die je bijblijven vertellen een eerlijk verhaal. Altijd opereren ze vanuit hun DNA, hun purpose. Wat ze ook doen, en waar. Dat maakt sterke merken het meest succesvol. Hun vaste kompas zorgt voor een duidelijke koers en dat is in onze complexe wereld steeds uitdagender. Dat geldt ook voor G-SHOCK. Sinds het eerste ontwerp in 1983, is G-SHOCK vandaag de dag het grootste horlogemerk op social media. Maar hoe vertaal je de branding van een internationaal sterk merk door naar de Nederlandse markt?

 

Gshock-1

NEVER
GIVE
UP

 

Lokale merkbekendheid

“Internationaal is G-SHOCK een sterke naam, maar voor de Nederlandse markt ontbrak het aan een heldere merkidentiteit en duidelijke focus”, vertelt Erik – Senior Sales & Marketing Manager @G-SHOCK. “De content die vanuit Tokyo wordt aangeleverd, sluit hier niet één op één aan. Dankzij de samenwerking met UBO is daar verandering in gekomen.”

Global story doorvertalen naar Nederlandse markt

Hoe we dat hebben gerealiseerd? Het begint allemaal met een sterke merkidentiteit. “De internationale identiteit draait om ‘Absolute toughness’ en ‘Never give up’”, vertelt Merel – Marketing Manager @UBO. “In Nederland richt G-SHOCK zich op een jonge generatie, die zich vooral online bevindt. Hoe ga je die aan je binden? En met welk verhaal? Met behulp van een focusgroep ontdekten we dat de doelgroep heel erg geïnteresseerd is in extreme sporten. Dit in combinatie met de internationale identiteit resulteerde in de Nederlandse pay-off en brandingcampage ‘Can’t shock a Dutchman’. Van kitesurfers tot skateboarders en dansers, in iedere doelgroep hebben we een ambassadeur gevonden om ons verhaal te vertellen. De overeenkomst tussen deze ambassadeurs? Dat ze een bijzonder verhaal hebben, nooit opgeven én een sterk netwerk hebben van jongeren met dezelfde interesses. Door middel van gave video’s en strategische social media campagnes hebben we jongeren aan G-SHOCK verbonden.”

 

Strategische keuzes maken

Dankzij de verzamelde data uit de G-SHOCK Ambassador Contest en een strategische marketingstrategie, blijft het merk G-SHOCK ‘top of mind’ bij de doelgroep. Hoe we dat doen? “Door proactief de interactie op te zoeken en overal zichtbaar te zijn waar potentiële kopers zich bevinden. Denk aan samenwerkingen met bedrijven als Weber, het sponsoren van een podcast én aanwezig te zijn op events als Friend of the Brands”, vervolgt Merel. “We zijn constant bezig met de vraag: hoe kunnen we voor een internationaal merk met lokale middelen strategisch gezien de beste keuzes maken? Daar ligt de grootste uitdaging.”

“UBO is een verlengstuk van onze eigen organisatie in de marketing. Zij triggeren ons om buiten de gebaande paden te lopen. Niet op alle ideeën van UBO kunnen we ja zeggen. Maar van de tien ideeën is er altijd één die we uitwerken!”

Gshock-3
BuildBrands-Lblauw

UBO IS EEN VERLENGSTUK

“Wij zien UBO echt als een verlengstuk van onze eigen organisatie”, voegt Erik toe. “Zij triggeren ons om buiten de gebaande paden te lopen. Niet op alle ideeën van UBO kunnen we ja zeggen. Maar van de tien ideeën is er altijd één die we uitwerken. UBO voelt ons merk en vertaalt dit naar creatieve en strategische campagnes. Dat is het voordeel van een full-service marketingbureau als UBO. Van consultancy bij ons op kantoor, tot het bedenken en uitvoeren van strategische (video)campagnes, voor alles hebben we één aanspreekpunt. Dankzij de samenwerking met UBO, is G-SHOCK de afgelopen jaren in Nederland enorm gegroeid in naamsbekendheid. Dit blijkt uit cijfers van de Benelux (conform Europese marktonderzoeken twee keer per jaar), die hier significant hoger zijn dan in de landen om ons heen.”

 

G-SHOCK 40 jaar!

Hoe de toekomst van G-SHOCK Nederland eruitziet? “In 2023 bestaat G-SHOCK 40 jaar! Dit gaan wij vieren met een event waarvoor wij al onze contacten uitnodigen. Inclusief onze ambassadeurs en fans. 2023 wordt op marketinggebied dé kers op de taart door de basis die wij de afgelopen jaren samen met UBO legden. Wij zien er enorm naar uit om het merk G-SHOCK Nederland verder uit te bouwen”, sluit Erik af.

 

#NeverGiveUp

“Dankzij de samenwerking met UBO, is G-SHOCK de afgelopen jaren in Nederland enorm gegroeid in naamsbekendheid”

Contact-BuildBrands

DOWNLOAD
TEMPLATE

 

B2C Customer Journey map: Maak van je klanten fans